Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Her kan du lese mer om forskjellene og finne ut hva som passer for din båt.

Selvpolerende bunnstoff

All-round-teknologi for de fleste båttyper. Bindemiddelet løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag i kontakt med sjøvannet.

Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing. For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat.

NonStop Supreme, NonStop II mørke farger, Aqualine og Mare Nostrum SP og kan brukes på glassfiber, stål og tre.

NonStop II hvit og grå, Aqualine samt Mare Nostrum SP hvit kan brukes på aluminium.

Hardt bunnstoff

I disse bunnstoffene er bindemiddelet hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en glatt overflate.

En blankpusset båt som kjører på vannet

Denne typen passer til båter i alle hastighetsklasser, men er utviklet for speedbåter. Filmtykkelsen vil ikke bli redusert i motsetning til selvpolerende bunnstoff og det vil etterhvert ta lenger tid for biocidet å nå overflaten.

Etter en tids bruk vil det ytterste laget bli inaktivt og porøst, og må derfor slipes lett før ny påføring.

Racing kan brukes på glassfiber, stål og tre. Hvit kan brukes på aluminium.

Velg riktig bunnstoff

Det er viktig å velge det produktet som passer til det øvrige malingssystemet på båten.

Det er tre måter å gjøre dette på:

  • Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, kan du følge denne tabellen:

Overmalingstabell - hvilket nytt bunnstoff skal du ha

*Unntatt Seajet 034, Hempel Glide Cruise og Hempel Glide Speed, International VC17 eller annet bunnstoff som innholder teflon. Et grunningsstrøk med Vinyl Primer må påføres før overmaling.

  • Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk Vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres.
  • Dersom det nåværende malingssystemet er skadet eller ødelagt, må det fjernes strøk for strøk til man kommer ned til et helt underlag (maling eller den opprinnelige gelcoaten). Når flaten er pusset, bør den behandles på nytt med Yachting Barrier Primer (på bar gelcoat) eller Vinyl Primer (på tidligere malt underlag) før stoffing.

For å velge riktig bunnstoff for din båt og ditt bruk er det viktig å ta hensyn til båttype, bruksfrekvens, hastighet, geografisk plassering, eksisterende bunnstoff, om båten ofte transporteres på henger, samt miljø og lovreguleringer.

Se mer informasjon i vår BÅTEN-brosjyre.

Avatar
Avatar

Audun Paulsen Ibenholt

Gjør båten klar til sommerferien!

Klar for sommerferien på vannet? – Foto: Viknes. Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig…

Hvorfor blir det begroing på båten?

Begroing på båten er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurensninger i…

5 grunner til at vi gleder oss til båtsesong

Alle som har båt lengter alltid litt ekstra etter vår, sommer og sol. Endelig kan båten komme ut av vinterdvale…

Fortsatt godkjenning for Jotuns bunnstoffer i Norge

I flere år har Jotun jobbet for å møte EU sitt krav til hvilke stoffer (biocider) bunnstoff til fritidsbåter kan…

Velkommen til Jotuns Båtmagasin – alt du trenger til årets båtpuss!

Det handler om lidenskap og om ekte båtglede, for ekte båtfolk. – Og om å være godt forberedt på vær,…

Havnespy – slik kan vi unngå videre spredning

Havnespy er en fremmed og uønsket art som nylig har fått etablert seg på Sørvestkysten i Norge. Den har sannsynligvis…