Vårpuss og vedlikehold av trebåt – tips for en vakker, blank båt
Artikkel i samarbeid med Risør Trebåtfestival
Årets båtsesong er rett rundt hjøret og mange trebåteiere er allerede godt i gang med vårpussen av båten. Få ting er vakrere en en blank, vellakket trebåt på sjøen. Her følger noen tips til hvordan du skal gå frem for å gjøre båten klar til årets sesong.
Hvorfor er vedlikehold av trebåter viktig?
Det aller viktigste årsaken til å vedlikeholde trebåten er å beskytte treet mot sin hovedfiende – solens UV-stråler. Den usynlige strålningen fra solen, UVA og UVB, bryter ned alle organiske overflater, som tre, tekstil og fargepigmenter. UV-strålende trekker lignin ut av treverket slik at det brytes ned. Det er også viktig å beskytte treverket mot salt, sjøvann og støv. Sist men ikke minst ønsker de aller fleste trebåteiere å bevare og forsterke treets naturlige skjønnhet og gi et velstelt og varmt inntrykk av båten.
Lurer du på hvordan du skal få teaken om bord fin på nytt? Den her artikkelen gir deg gode tips og råd!
Hvordan unngår man råte i treverket?
En råteattack fasiliteres av flere faktorer; mikroorganismer i overflaten, miljøet båten ligger i (fuktnivå etc) og tilførsel av næring. Råtesoppen bryter ned enzymer i treet og det vil dermed miste styrke og smidighet. Råtesoppen trenger et fuktnivå over 25-30% for å kunne utvikles i treet. Beste beskyttelsen for treet er dermed å holde det tørt og i god stand.
Viktige grunnregler for trebeskyttelse
• Sjekk fuktnivået i gammelt tre under vannlinjen før overmaling. Det finnes enkle fuktmålere å kjøpe i de fleste jernvarebutikker etc.
• Enkelte tresorter – teak, mahogny etc – innholder oljer og må renses nøye.
• Andre tresorter – gammelt tre, plywood etc – innholder ikke oljer og kan behandles enklere.
• Tre som innholder olje vaskes med alkalisk vaskemiddel, f.eks Jotun Boatwash, før sliping og pussing
• Sliping gjøres fortrinnsvis med fint pussepapir (P180-240)
• Unngå å løfte trefibrene ved å slipe i trefibrets retning
• Etter å ha slipt ned tre som innholder olje, vask av med aceton
• Valg av malingssystem er avhengig av type tre
• Enkelte tretyper som står bedre mot råte (f.eks teak og mahogny) trenger mindre beskyttelse enn annet tre
• Treverk bør ikke males med to-komponentprodukter grunnet bevegelser i treet. En-komponent produkter er mer fleksible og tillater større bevengelser i treet.
• Anbefalte metoder for skraping og sliping er manuell skraping kombinert med sliping og pussing, samt mekanisk eller manuell sliping. Det frarådes å bruke varmepistol, med mindre man er svært erfaren, for å unngå brennmerker og skader i treet.
NB! Ta hensyn til tørketidene og overmalingsintervallene som er oppført i det tekniske databladet for det enkelte produkt. En grei huskeregel er å legge ett strøk om dagen.
Slik behandler du nytt treverk
1. Forberedelser av overflaten
2. Grunning (penetrerende)
3. Grunning/forsegling (for vedheft før påføring av maling eller bunnstoff)
4. Toppstrøk (maling, lakk, beis eller bunnstoff)
Behandling trinn-for-trinn av ny båt
En glatt og blank overflate kan gi dårlig vedheft og maling og lakk kan flasse av. Sliping gir en ruhet og struktur til overflaten som forbedrer vedheften. Sørg derfor for at helt nytt treverk slipes lett før overflaten skal behandles for å unngå avflassing.
Under vannlinjen
• Kjøl av metall: grunnes med Yachting Barrier Primer mot korrosjon
• Påfør Clipper I vått-i-vått til treverket er mettet, tørk av overskytende produkt
• Påfør 2 strøk med Vinyl Primer
• Avslutt med 2 strøk bunnstoff. Et tips er bunnstoffet Mare Nostrum SP som har nydelige dempede og naturlige farger som står ekstra godt til båtens vakre treverk
Markering av vannlinjen
• Males med Racing hvit eller Shipolin hvit
Dekk og dollbord
• Påfør Clipper I vått-i-vått til treverket er mettet, tørk av overskytende produkt
• Påfør Ravilakk, Clipper II eller Benar Marine – ønsket antall strøk (min 5 strøk med Ravilakk og minimum 6 strøk med Clipper II og Benar Marine) For langvarig beskyttelse anbefales 10-15 svært tynne strøk.
• Påfør første strøk med Jotun Yachting lakk uttynnet med 10-15% av den anbefalte tynneren for bedre inntrengingsevne
• Det anbefales å pusse mellom strøkene for å fjerne støv og andre urenheter som ellers vil være synlige under neste strøk
Utvendig
• Påfør Clipper I vått-i-vått til treverket er mettet, tørk av overskytende produkt
• Påfør Ravilakk, Clipper II eller Benar Marine – ønsket antall strøk (min 5 strøk med Ravilakk og minimum 6 strøk med Clipper II og Benar Marine)For langvarig beskyttelse anbefales 10-15 svært tynne strøk.
• Legg første strøk Jotun Yachting lakk, uttynnet med 10-15% av den anbefalte Jotun-tynneren for bedre inntrengingsevne
• Dersom man heller ønsker en malt overflate, påfør Shipolin i to strøk
• Påfør Clipper I vått-i-vått til treverket er mettet, tørk av overskytende produkt
• Påfør Ravilakk, Clipper II eller TreStjerner gulvlakk, glans 3
Vårpuss trinn-for-trinn – årlig vedlikehold
Hvor mye man ønsker å gjøre av årlig vedlikehold er opp til hver og en. Det finnes ikke noen strikte regler på hva som «må» gjøres, men horisontale overflater er ofte mer utsatte enn vertikale overflater. De kan derfor ha behov for hyppigere vedlikehold enn f.eks skrogsidene.
Uansett hvor mye du planlegger å gjøre med båten er dette gode tips for årlig vedlikehold:
• Bløtlegg gulvet rundt arbeidsplassen for å unngå støvansamling på den våte malingen
• Rør grundig av og til, også under påføring
• Bruk pensler og ruller av høy kvalitet, fortrinnsvis mohairpensler og ruller med kort bust
• Runde skarpe hjørner/kanter med sandpapir for å få bedre dekning runt kantene
• Legg tynne strøk med veden
• Matte ned overflaten med slipepapir i P360
• Fjern løst sittende støv
• Legg 1-2 strøk med olje eller lakk hvis overflaten er intakt
• Det anbefales å pusse mellom strøkene for å fjerne støv og andre urenheter som ellers vil være synlige under neste strøk
• Lakkere fyldig
• Ta hensyn til tørketidene og overmalingsintervallene som er oppført i det tekniske databladet for det enkelte produkt. En grei huskeregel er å legge ett strøk om dagen.
Behandling trinn-for-trinn gammel båt
Utvendig
• Grundig rengjøring med Jotun BoatWash
• Kontroll av eventuelle skader i lakk. Ved evt skader, merk desse godt med maskeringsteip. Skrape/pusse feltet eller hele bord gangen. Var nøye med å vaske bort alt slipestøv med ferskvann eller rødsprit og la tørke ordentlig.
• Når treverket er tørt, impregner med Clipper I til treverket er mettet og påfør ønsket olje eller lakk
Dekk og dollbord
• Kontroll av eventuelle skader i lakk. Ved evt skader, merk desse godt med maskeringsteip. Skrape/pusse feltet eller hele bord av gangen. Var nøye med å vaske bort alt slipestøv og la tørke ordentlig.
• Når treverket er tørt, impregner med Clipper I til treverket er mettet og påfør ønsket olje eller lakk. Prøv å avslutte i skjøter for å unngå synlige kanter i lakken.
Lurer du på hvordan du går frem for å rense og forsegle teakdekk? Se «Slik gjør du»-filmen her!