Bunnstoff til båter i ferskvann

Bunnstoff til båter i ferskvann

Jotun Watershield er et hardt, biocidfritt bunnstoff spesielt utviklet for ferskvann. Holder inntil to sesonger og er enkel å vaske. For alle typer båter, også aluminium.

Hvorfor har ikke bunnstoffet biocider?

Ettersom Jotun Watershield er et biocidfritt (giftfritt) bunnstoff har det i utgangspunktet ikke noen effekt når det kommer til begroing. Men det er det heller ikke behov for dette i ferskvann da det ikke vokser samme type alger her som i saltvann.

Emballasjebilde av Jotun Watershield bunnstoff

Watershield er et hardt, biocidfritt bunnstoff beregnet for ferskvann. Holder inntil to sesonger og er enkel å vaske. Finnes i sort og mørk blå farge.

For alle typer båter i ferskvann

Ved å bruke et biocidfritt bunnstoff i ferskvann unngår du utslipp av giftstoffer i vannet. Dette er selvsagt positivt når vannet også kan være drikkevann. I tillegg er Jotun Watershield et hardt bunnstoff så det vil ikke avgi noen partikler så lenge grunnarbeidet er gjort skikkelig. Watershield kan brukes på alle typer båter – også aluminium. Les mer om Jotun Watershield her.

Har du båten på et av Norges mange ferskvann er det flere gode grunner til å bruke et bunnstoff som er utviklet for nettopp ferskvann.

Hvor mye bunnstoff trenger jeg?

Å forebygge begroing er ikke bare et spørsmål om hvilket bunnstoff man velger, men også påføringen og tykkelsen på sjiktene. Det er altså viktig å vite hvor mye som trengs, og derfor bør man ha kjennskap til skrogets overflateareal.

Dette kan du lese mer om i vår båt-brosjyre.

Når det kommer til påføring av bunnstoff så er det viktig å vite hva som er påført fra før slik at vedheften blir bra for det nye bunnstoffet. Er gammelt bunnstoff ukjent så påfør et strøk med Yachting Vinyl Primer som grunning og så bunnstoff. Jotun Watershield er et hardt bunnstoff som holder i ca 2 sesonger og det må slipes ned før nytt strøk påføres

Se video for hvordan du påfører bunnstoff:

Skal jeg velge hardt eller selvpolerende bunnstoff?

Båter i ferskvann dras ofte opp på tilhenger og da er et hardt bunnstoff som Jotun Watershield en fordel da det tåler mer og ikke vil slites like raskt som et selvpolerende bunnstoff. En annen ting er at et hardt bunnstoff gir en glatt overflate noe som gjør at båten glir bedre i vannet og gir mindre drivstoff forbruk. Ved bruk av et Biocidfritt bunnstoff i ferskvann vil det ikke gi utslipp av Biocider (giftstoffer) men ulempen er at hvis du bruker båten både i ferskvann og saltvann så kan du få begroing i saltvann over tid da Watershield ikke inneholder Biocider.

Les mer om hardt og selvpolerende bunnstoff her.

Finn din nærmeste Jotun-forhandler her.

Har du spørsmål? Ta kontakt med våre tekniske eksperter!

Avatar
Avatar

Audun Paulsen Ibenholt

Fornøyde kunder er det beste vi vet!

– Jeg har hatt en fantastisk opplevelse med NONSTOP II. Det stod det i en mail vi fikk fra en…

Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Les…

Kongesjaluppen Stjernen feirer 125 år

Fredag 31. mai var det storstilt feiring av kongesjaluppen Stjernens 125 års jubileum i Horten. Jotun har i prosjektet bidratt…

Gjør båten klar til sommerferien!

Klar for sommerferien på vannet? – Foto: Viknes. Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig…

5 grunner til at vi gleder oss til båtsesong

Alle som har båt lengter alltid litt ekstra etter vår, sommer og sol. Endelig kan båten komme ut av vinterdvale…

Hvorfor blir det begroing på båten?

Begroing på båten er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurensninger i…