Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Les om forskjellene og finne ut hva som passer for din båt!
Selvpolerende bunnstoff
All-round-teknologi for de fleste båttyper. Bindemiddelet løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag i kontakt med sjøvannet.
Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing. For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat.
Selvpolerende bunnstoff er mest effektiv mot begroing.
Bunnstoff til glassfiber eller aluminium?
NonStop Supreme, NonStop II (mørke farger), Aqualine og Mare Nostrum SP og kan brukes på glassfiber, stål og tre.
NonStop WG (hvit og grå) og Aqualine kan brukes på aluminium.

Selvpolerende bunnstoffer fra Jotun Yachting: NonStop Supreme, NonStop II og Mare Nostrum SP.
Hardt bunnstoff
I disse bunnstoffene er bindemiddelet hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en glatt overflate. Denne typen passer til båter i alle hastighetsklasser, men er utviklet for speedbåter. Filmtykkelsen vil ikke bli redusert i motsetning til selvpolerende bunnstoff og det vil etterhvert ta lenger tid for biocidet å nå overflaten.
Etter en tids bruk vil det ytterste laget bli inaktivt og porøst, og må derfor slipes lett før ny påføring.
Hardt bunnstoff kan slipes og gi en glatt overflate – spesielt egnet for hurtiggående båter og regatta-seilbåter.
Det harde bunnstoffet Racing kan våtslipes helt glatt og er derfor velegnet til regatta-seilbåter. Racing (Sort) kan brukes på glassfiber, stål og tre. Racing WG (Hvit) kan også brukes på aluminium.

I tillegg til glassfiber, stål og tre, kan Racing WG (Hvit) brukes på aluminium.
Velg riktig bunnstoff
Det er viktig å velge det produktet som passer til det øvrige malingssystemet på båten. Det er tre måter å gjøre dette på:
- Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, kan du følge denne tabellen:
2. Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk Vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres.
3. Dersom det nåværende malingssystemet er skadet eller ødelagt, må det fjernes strøk for strøk til man kommer ned til et helt underlag (maling eller den opprinnelige gelcoaten). Når flaten er pusset, bør den behandles på nytt med Yachting Antipest (på bar gelcoat) eller Vinyl Primer (på tidligere malt underlag) før stoffing.
For å velge riktig bunnstoff for din båt og ditt bruk er det viktig å ta hensyn til båttype, bruksfrekvens, hastighet, geografisk plassering, eksisterende bunnstoff, om båten ofte transporteres på henger, samt miljø og lovreguleringer.