Styr unna disse båtpusstabbene!
Våren nærmer seg med stormskritt, og det blir endelig fart i båthavnene igjen. Mange ønsker å få båten på vannet så fort som mulig, men det lønner seg å holde iveren i sjakk og unngå de vanlige båtpusstabbene. Det er nemlig like viktig å gjøre jobben riktig som raskt.
Her er åtte av de vanligste båtpusstabbene:
1. Sjekk temperaturen før du maler båten
Selv om det frister å gå i gang med maling av båten så fort som mulig, så er det verdt å sjekke temperaturen først. Begynn med å se på lufttemperaturen – under fem grader celsius gir betraktelig lenger tørketid på bunnstoff. Husk også at det er temperaturen i overflaten som skal males som teller, den kan jo være betydelig kaldere enn lufttemperaturen hvis den har stått i skyggen. Husk også at enkelte båtprodukter, slik som epoxygrunninger, må holde en minimumstemperatur for at herdeprosessen skal fungere.
De riktige tørketidene finner du i produktenes tekniske datablad på jotun.no under produkter.
2. Ikke mal i direkte sollys
Våren har ankommet og solen skinner. Men husk at du bør ikke male båten i direkte sollys. Varmen fra solen kan risikere å tørke malingen ytterst i malingsfilmen mens du maler, slik at du faktisk kan risikere å dra av båtmalingen med rullen mens du jobber.
I tillegg kan det være vanskeligere å se hvor man har malt, og det endelige resultatet blir skjoldete. Vent heller til solen har dreid og du får skygge på overflaten du skal male.
3. Sjekk værmeldingen før du maler
Regn på våt maling er ingen heldig kombinasjon. I tillegg kan et raskt fall i temperaturen om kveld forårsake duggmatting. Sjekk heller værmeldingen en ekstra gang, og utsett malingen til værmeldingen er mer malingsvennlig.
Har du lyst å stoffe så sjelden som mulig? Da bør du lese denne artikkelen!
4. Ikke gå i rørefella
Malinger, spesielt bunnstoff, bør røres jevnlig mens du maler båten. De aktive virkestoffene i bunnstoff har en høy egenvekt og synker til bunnen av boksen. Det er derfor viktig at du rører opp malingen godt før du starter, slik at de aktive virkestoffene fordeles jevnt i malingen og dermed på hele skroget. Be gjerne butikken riste boksen for deg dersom de har en ristemaskin!
Husk at også to-komponentprodukter må røres godt før de tas i bruk. Begge komponentene må være godt blandet for at produktet skal herde ordentlig.
5. Forskjellige batcher av bunnstoff
Har du kjøpt flere bokser med bunnstoff? Da bør du sjekke om de har forskjellige batchnummer!
Det kan forekomme nyanseforskjeller i bunnstoffene fra batch til batch. Derfor anbefaler vi i Jotun å blande malingen fra to forskjellige batcher før du begynner å male, slik at du får en ensartet farge på hele skroget. Du finner batchnummeret på den hvite etiketten på boksens forside.
6. Hva er overmalingsintervall
Vi i Jotun mottar jevnlig mange spørsmål fra båteiere angående overmalingsintervall:
- Hvor raskt kan du male over det første strøket?
- Når kan jeg sjøsette båten?
- Hvor lenge må jeg vente mellom grunning og bunnstoff?
Overmalingsintervallet styres av temperatur og luftfuktighet. Det er derfor viktig at du sjekker produktets tekniske datablad for å få riktig intervall. Dersom du gjør feil ved overmaling, kan du risikere at det første strøket sitter fast i rullen når du legger på det andre strøket. Du kan også risikere at malingen krakelerer etter tørking, eller at bunnstoffet får dårlig heft og flasser av hvis epoxy-grunningen har herdet for lenge.
Du finner tekniske datablad jotun.no under produkter.
Vi får mange forskjellige spørsmål fra båteiere rundt om i landet. Les om de vanligste spørsmålene og svarene rundt båtmaling her!
7. Ikke bruk feil rengjøringsmidler til båten
En av de vanligste feilene vi ser at båteiere gjør, er å kikke i kjøkkenskapet etter et godt rengjøringsmiddel til båten. Du må huske at rengjøringsmidler for kjøkken ofte inneholder ingredienser som legger igjen fett og olje på overflate, og dette kan gjøre det vanskelig å få et godt resultat når du polerer båten.
Vi anbefaler at du bruker rengjøringsprodukter som er spesialutviklet for å fjerne salt og annen maritim forurensning fra båten. Dette sikrer et godt grunnlag for en vellykket polering. Her i Jotun anbefaler Boatwash for vanlig vask, og Waterline Cleaner for fjerning av gulning og rur.
8. Poleringsmaskin – til polish eller voks?
Mange båteiere lurer på om poleringsmaskiner kun kan brukes til voks. Det anbefales normalt sett ikke. Poleringsmaskinen – enten den er roterende eller oscillerende – brukes til rens av båtens overflate. Den kan brukes med en egnet pad, rubbing eller polish for å fjerne oksidering og å gjenopprette glansen i overflaten.
Voks påføres fortrinnsvis med mikrofiberklut i et tynt lag, deretter lar du den tørke i henhold til anbefalingen, og tørker ti slutt av overskytende produkt med en mikrofiberklut igjen. Hvis voksen oppleves som vanskelig å få av, er det fordi den har tørket for lenge. Da får du den enklest av igjen gjennom å legge på et nytt lag med voks som oppløser den underliggende harde voksfilmen.
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du skal gå frem? Ta kontakt med Jotuns malingseksperter på Teknisk Service så unngår du å gjøre kostbare og tidkrevende feil.