Bunnstoff for regattabåter – når en hundredels knop teller
Valg av bunnstoff er en viktig brikke i puslespillet i en regattaseileres jakt for å vinne en hundredels knop. Ute på regattabanen og i seilaser er det de små marginene som teller. Minst mulig friksjon i vannet krever et begroingsfritt skrog og en mest mulig glatt overflate.
«Vi i Wolfpack Racing Team seiler for å vinne, da kreves presisjon og full kontroll, sier Thomas Nilsson i Wolfpack Racing Team. De store båtene vi seiler og tidligere har seilt, som Volvo Ocean Race-båten Camper eller vår TP52 som vi hadde tidligere, ligger i vannet hele sesongen og da er det svært viktig for oss å ha en så god beskyttelse som mulig mot begroing.»
«I tillegg er det selvfølgelig også svært viktig å få en så glatt bunn som mulig for å få minst mulig motstand i vannet. Vi har brukt mange forskjellige produkter opp gjennom årene, men for noen år siden fant vi det systemet vi mener gir det beste resultatet. Her får vi den beste kombinasjonen av begroingsbeskyttelse samtidig som vi får en helt glatt bunn som sikrer minst mulig friksjon i vannet.»
«Vi begynner alltid med å fjerne gammelt bunnstoff. Deretter sliper vi ned overflaten med P400 papir på longboards før vi avfetter med aceton. Vi sprøyter på en grunning fra Jotun i tre tynne lag og så påfører vi bunnstoffet Racing fra Jotun, også det med sprøyte, i tre tynne lag. Så begynner jobben med å pusse skroget helt slett. Vi starter med P400 og fortsetter helt opp til P800 på kjøl og ror. Da er vi helt sikre på at båten er godt beskyttet mot begroing gjennom hele sesongen. I tillegg får vi en utrolig glatt overflate som gir minimalt med motstand i vannet. En ekstra vask i forkant av store regattaer sikrer også at overflaten er fri for slim som kan begrense farten når hundredelene teller.»
Mer informasjon om grunninger og bunnstoff finner du i Jotun sin produktoversikt på jotun.no.