Bunnstoff for regattabåter – når en hundredels knop teller

Bunnstoff for regattabåter – når en hundredels knop teller

 Valg av bunnstoff er en viktig brikke i puslespillet i en regattaseileres jakt for å vinne en hundredels knop.  Ute på regattabanen og i seilaser er det de små marginene som teller. Minst mulig friksjon i vannet krever et begroingsfritt skrog og en mest mulig glatt overflate.

Vi spurte Norges mest meriterte havskappseilingsteam og Europamesterne fra 2013, Wolfpack Racing Team, hvordan de går frem for å gjøre båtene de seiler klare for sesongens kamper ute på vannet.
Camper Fastnet Race

Camper i Rolex Fastnet Race 2015

«Vi i Wolfpack Racing Team seiler for å vinne, da kreves presisjon og full kontroll, sier Thomas Nilsson i Wolfpack Racing Team. De store båtene vi seiler og tidligere har seilt, som Volvo Ocean Race-båten Camper eller vår TP52 som vi hadde tidligere, ligger i vannet hele sesongen og da er det svært viktig for oss å ha en så god beskyttelse som mulig mot begroing.»

Camper sprøyting av Jotun Racing bunnstoff

Sprøyting av bunnstoff

«I tillegg er det selvfølgelig også svært viktig å få en så glatt bunn som mulig for å få minst mulig motstand i vannet. Vi har brukt mange forskjellige produkter opp gjennom årene, men for noen år siden fant vi det systemet vi mener gir det beste resultatet. Her får vi den beste kombinasjonen av begroingsbeskyttelse samtidig som vi får en helt glatt bunn som sikrer minst mulig friksjon i vannet.»

Camper med grunning og bunnstoff fra Jotun Yachting

Camper med grunning og bunnstoff fra Jotun Yachting

«Vi begynner alltid med å fjerne gammelt bunnstoff. Deretter sliper vi ned overflaten med P400 papir på longboards før vi avfetter med aceton. Vi sprøyter på en grunning fra Jotun i tre tynne lag og så påfører vi bunnstoffet Racing fra Jotun, også det med sprøyte, i tre tynne lag. Så begynner jobben med å pusse skroget helt slett. Vi starter med P400 og fortsetter helt opp til P800 på kjøl og ror. Da er vi helt sikre på at båten er godt beskyttet mot begroing gjennom hele sesongen. I tillegg får vi en utrolig glatt overflate som gir minimalt med motstand i vannet. En ekstra vask i forkant av store regattaer sikrer også at overflaten er fri for slim som kan begrense farten når hundredelene teller.»

Mer informasjon om grunninger og bunnstoff finner du i Jotun sin produktoversikt på jotun.no.

Avatar
Avatar

Caroline

Gjør båten klar til sommerferien!

Klar for sommerferien på vannet? – Foto: Viknes. Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig…

Hvorfor blir det begroing på båten?

Begroing på båten er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurensninger i…

Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Her…

5 grunner til at vi gleder oss til båtsesong

Alle som har båt lengter alltid litt ekstra etter vår, sommer og sol. Endelig kan båten komme ut av vinterdvale…

Velkommen til Jotuns Båtmagasin – alt du trenger til årets båtpuss!

Det handler om lidenskap og om ekte båtglede, for ekte båtfolk. – Og om å være godt forberedt på vær,…

Havnespy – slik kan vi unngå videre spredning

Havnespy er en fremmed og uønsket art som nylig har fått etablert seg på Sørvestkysten i Norge. Den har sannsynligvis…