Bunnstoff for regattabåter – når en hundredels knop teller

Bunnstoff for regattabåter – når en hundredels knop teller

 Valg av bunnstoff er en viktig brikke i puslespillet i en regattaseileres jakt for å vinne en hundredels knop.  Ute på regattabanen og i seilaser er det de små marginene som teller. Minst mulig friksjon i vannet krever et begroingsfritt skrog og en mest mulig glatt overflate.

Vi spurte Norges mest meriterte havskappseilingsteam og Europamesterne fra 2013, Wolfpack Racing Team, hvordan de går frem for å gjøre båtene de seiler klare for sesongens kamper ute på vannet.
Camper Fastnet Race

Camper i Rolex Fastnet Race 2015

«Vi i Wolfpack Racing Team seiler for å vinne, da kreves presisjon og full kontroll, sier Thomas Nilsson i Wolfpack Racing Team. De store båtene vi seiler og tidligere har seilt, som Volvo Ocean Race-båten Camper eller vår TP52 som vi hadde tidligere, ligger i vannet hele sesongen og da er det svært viktig for oss å ha en så god beskyttelse som mulig mot begroing.»

Camper sprøyting av Jotun Racing bunnstoff

Sprøyting av bunnstoff

«I tillegg er det selvfølgelig også svært viktig å få en så glatt bunn som mulig for å få minst mulig motstand i vannet. Vi har brukt mange forskjellige produkter opp gjennom årene, men for noen år siden fant vi det systemet vi mener gir det beste resultatet. Her får vi den beste kombinasjonen av begroingsbeskyttelse samtidig som vi får en helt glatt bunn som sikrer minst mulig friksjon i vannet.»

Camper med grunning og bunnstoff fra Jotun Yachting

Camper med grunning og bunnstoff fra Jotun Yachting

 

«Vi begynner alltid med å fjerne gammelt bunnstoff. Deretter sliper vi ned overflaten med P400 papir på longboards før vi avfetter med aceton. Vi sprøyter på en grunning fra Jotun i tre tynne lag og så påfører vi bunnstoffet Racing fra Jotun, også det med sprøyte, i tre tynne lag. Så begynner jobben med å pusse skroget helt slett. Vi starter med P400 og fortsetter helt opp til P800 på kjøl og ror. Da er vi helt sikre på at båten er godt beskyttet mot begroing gjennom hele sesongen. I tillegg får vi en utrolig glatt overflate som gir minimalt med motstand i vannet. En ekstra vask i forkant av store regattaer sikrer også at overflaten er fri for slim som kan begrense farten når hundredelene teller.»

Mer informasjon om grunninger og bunnstoff finner du i Jotun sin produktoversikt på jotun.no.

 

Avatar

Caroline

Jotun forenkler båtpussen! Årets nyhet fra Jotun Yachting

Noe av det mest krevende når det kommer tli båtpuss, eller vårklargjøring, er å fjerne all maling på båten og…

Kalesjerens som tar de vanskeligste flekkene!

Det er en kjent utfordring – kalesjen får hard medfart i løpet av en sesong. Hardt sittende smuss som er…

Friske opp båten etter sommerferien – her er fire gode tips!

Sommeren 2020 har virkelig vært båtlivets sommer! Aldri har vi hatt så mange fritidsbåter i Norge og aldri har de…

Planlegger du ferie i båten i år? Her er ni fine uthavner vi gjerne vil tipse om!

Uthavner, hva ville båtlivet vært uten dem? Vi er heldige som bor i et land med en av verdens lengste…

Gjør båten klar til sommerferien!

Bilde: Viknes   Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig sommerferie foran oss. Når vi…

Fem myter om båtpuss – fungerer de virkelig?

Båtpuss kan være en slitsom og ganske kjedelig oppgave som ligger mellom båteieren og den etterlengtede sommeren. Da er det…