Planlegger du langtur med seilbåten? Dette bør du vite om bunnstoff og forberedelser!

Planlegger du langtur med seilbåten? Dette bør du vite om bunnstoff og forberedelser!

Det handler om lidenskap, eventyrlyst og naturopplevelser. En følelse av frihet. Du, båten og havet, på vei mot spennende eventyr. For å være sikker på at det blir en god opplevelse, handler alt om grundige forberedelser. Men hva gjør du under båten? Her deler vi våre beste tips for å sikre at turen blir en ren fornøyelse – i dobbel forstand.

Gode forberedelser for en vellykket tur

I forkant av en langtur er gode forberedelser avgjørende for at det skal bli en vellykket tur. Det handler ikke bare om opplevelsen men også sikkerhet. Når det kommer til forberedelsene av selve båten er det også viktig å tenke på bunnstoffet.

Begroing på båten er avhengig av mange faktorer. Sollys, temperatur, nedbør, saltholdighet og næringsinnhold i vannet, men også hvor mye båten blir brukt. En båt med begroing får mer motstand i vannet og vil være avhengig av mer energi i bruk. Når man planlegger langtur, og ikke minst om planlegger å seile til varmere strøk, så er det altså svært viktig å sikre god beskyttelse mot begroing på skroget for å sikre best mulig fremdrift og ytelse.

Her er tre ting du bør tenke på i forberedelsene til langtur:

Velg riktig bunnstoff

Når det gjelder valg av bunnstoff til langtur, så er det fornuftig å velge et bunnstoff med best mulig begroingsbeskyttelse og lengst mulig holdbarhet på skroget. Det er spesielt viktig om du skal seile til varmere farvann hvor både sollys og temperatur vil påvirke begroing. I tropiske farvann med mye begroing vil ikke bunnstoffets beskyttende virkning vare like lenge som i nordiske farvann.

Jotun anbefaler selvpolerende bunnstoff til tur. I dag finnes det flere bunnstoff i markedet som beskytter mot begroing i mer enn en sesong, som f.eks NonStop Supreme. Harde bunnstoff leverer fortrinnsvis beskyttelse i en sesong, og gir dårligere beskyttelse over tid, og det kan bli snaut om du skal være lenge ute. Med et selvpolerende bunnstoff er det også enklere vedlikehold om man skal heve båten i en marina, uansett hvor du befinner deg. Da er det bare å spyle, la tørke og så er skroget klar for et nytt strøk med maling. Ingen sliping er nødvendig.

Legg på nok

Det kanskje aller viktigste når det gjelder forberedelser av skroget til langturen, er å påføre nok bunnstoff. Når man seiler så langt vil bunnstoffet polere underveis, slik at malingsfilmen blir tynnere og tynnere. Da kan det etter hvert bli for lite aktivt stoff igjen til å forhindre at det gror på skroget.

Jotun anbefaler å legge på tre gode strøk med bunnstoff med ekstra god beskyttelse. Legg gjerne litt ekstra langs vannlinjen, i baugen, rundt kjølen, på kanter og andre områder med ekstra mye slitasje. Da er båten din bedre rustet for å klare lange overfarter og varmere farvann uten å gro igjen.

Jevnlig vask holder groen borte lenger

Dersom du har vært nøye med å legge på ekstra godt med bunnstoff i vannlinjen, har du også litt ekstra å gå på når det gjelder vask. Det kan være lurt å vaske skroget og fjerne slim i vannlinjen og andre utsatte områder på båten med jevne mellomrom. Da utsetter man begroingen litt lenger og begrenser friksjonen i vannet

Uansett – det aller viktigste når det gjelder begroingsbeskyttelse er å bruke båten mest mulig! Det er vanskeligere for organismer å feste seg på objekter som er i bevegelse. Det er størst begroingstrykk i grunne farvann og nært land. Om båten skal overvintre, eller blir liggende still lenge i samme havn, kan det være lurt å vurdere å løfte båten og legge på et strøk med bunnstoff før man reiser fra den, dersom det var en stund siden den ble malt sist. Det gjelder spesielt om man har seilt langt i forkant.

Lykke til med forberedelsene, vi håper langturen blir like fantastisk som du drømmer om!

NonStop Supreme med USPer

Velg riktig bunnstoff! Her kan du lese mer

Avatar
Avatar

Caroline

Gjør båten klar til sommerferien!

Klar for sommerferien på vannet? – Foto: Viknes. Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig…

Hvorfor blir det begroing på båten?

Begroing på båten er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurensninger i…

Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Her…

5 grunner til at vi gleder oss til båtsesong

Alle som har båt lengter alltid litt ekstra etter vår, sommer og sol. Endelig kan båten komme ut av vinterdvale…

Velkommen til Jotuns Båtmagasin – alt du trenger til årets båtpuss!

Det handler om lidenskap og om ekte båtglede, for ekte båtfolk. – Og om å være godt forberedt på vær,…

Havnespy – slik kan vi unngå videre spredning

Havnespy er en fremmed og uønsket art som nylig har fått etablert seg på Sørvestkysten i Norge. Den har sannsynligvis…