Livesendning om båtpuss – dette lurte dere på!

Livesendning om båtpuss – dette lurte dere på!

Nylig gjennomførte vi en livesendning sammen med Båtmagasinet, hvor vi svarte på deres spørsmål om båtpuss. Under finner dere noe av det som mange lurte på, og ikke minst – svarene.

Er det noe du har lyst å spørre om? Husk at Jotuns malingseksperter svarer på dine spørsmål om vedlikehold og båtpuss på telefon og chat, mandag til fredag kl 8-16. Ta kontakt med dem her!

Høstklargjøring

 

Jeg skal vaske båt. Hva trenger jeg mer enn høytrykkspyler?

Enten det er til vårens store båtpuss eller til vedlikeholdsvask underveis i sesongen, er det Boatwash du bør gå for i første omgang. Boatwash er et alkalisk vaskemiddel som effektivt fjerner smuss og salt. Den tynnes 1:100 for vanlig vedlikeholdsvask, men kan også brukes mer konsentrert jo mer skitten båten er. For å fjerne oljesøl og rengjøre motorer, kan produktet brukes helt ufortynnet.

Har du påført voks og er redd for at vaskemidlet skal fjerne voksen? Tynner du Boatwash 1:100 så kan du vaske båten ca fire ganger ila sesongen uten at den tar voksen. Kjekt å vite!

Vårklargjøring av båt

SONY DSC

Hvordan få bort gulnet gelcoat før jeg skal polere?

Dersom båten har hardt sittende smuss på skroget, gulning i vannlinjen eller groe som er vanskelig å fjerne, er det behov for litt kraftigere rensemiddel. Da er Waterline Cleaner et godt valg. Det er et effektivt rensemiddel som raskt fjerner gulning og annen hardt sittende smuss. Påfør med svamp, pensel eller blomstersprøyte og la stå i ca 5-10 min. Skyll godt med ferskvann. Evt rur kan da enkelt skrapes vekk med en sparkelspatel. Vask skroget med Boatwash for å fjerne evt rester og så er du klar for polering!

Polering av båt

Hva er forskjellen på polish, rubbing og voks?

Polering er en viktig del av årets båtpuss. Gode produkter og riktig produktvalg er avgjørende for et vellykket resultat og en blank båt. Rubbing og polish er begge en form for slipemiddel som er utviklet for å friske opp gelcoat (det ytterste laget av glassfiber). Rubbing er som regel et mer dyprensende produkt som fjerner den oksiderte, matte gelcoaten, slik at ny, frisk og blank gelcoat kommer frem isteden. Polish er en lettere rens som frisker opp gelcoaten, men ikke fjerner fullt så mye oksidert gelcoat som rubbing gjør. Rubbing finnes ofte i forskjellige grovheter, fra det grøvste («coarse») som tar større riper etc, til de helt fine («fine») som er litt mer skånsomme.

Voks er det produktet du bruker etter rubbing eller polish, som forsegler og beskytter gelcoaten. Den fungerer som en solkrem, og reflekterer UV-strålning og beskytter gelcoaten, slik at solens stråler ikke kan bryte ned gelcoaten og gjøre den matt. Voksen er altså kanskje det aller viktigste du påfører når du klargjør båten til årets sesong.

Husk! Det er rubbing og polish som gir glans i skroget, og voksen som beskytter. Lurer du på hvordan du skal gå frem når du skal polere? Se hvordan du gjør det her   eller les mer om hvordan du får blank båt her!

Har du dårlig tid? Bruk en 2-i-1 produkt som f.eks Shiny for å få båten klar raskt og effektivt! 

Male bunnstoff

Jeg har kjøpt bruktbåt hvor det er brukt hardt bunnstoff. Kan jeg overmale med selvpolerende rett på?

I de aller fleste tilfeller kan man overmale med selvpolerende bunnstoff rett på det harde bunnstoffet. Det er viktig å pusse skroget lett først. Harde bunnstoff får en porøs del i det ytterste malingslaget som bør fjernes før man påfører nytt bunnstoff. Ellers kan det krakkelere og årsake avflassing av bunnstoffet.

Det er noen harde bunnstoff som har teflonlignende egenskaper. Disse bunnstoffene må overmales med en sealer, et mellomstrøk, f.eks Vinyl Primer, før man påfører nytt bunnstoff. Du kan lese mer om hvilke bunnstoff det gjelder og hvordan du bør gå frem i Jotun Yachting sin brosjyre Alt om båten. Der får du også mange gode tips til årets båtpuss!

Lurer du på hvilket bunnstoff du bør gå for? Les mer om riktig valg av bunnstoff her!

Friske opp teak

Har dere produkter for behandling av teak på dekket?

Jotun Yachting har to produkter for vedlikehold av teak i sortimentet. Teak Cleaner er en teakrens som fjerner smuss og salt, samt gjenoppretter den brune fargen i teaken. Etter behandling med Teak Cleaner, bør man forsegle treporene for å unngå at salg og smuss raskt trenger inn i treverket igjen. Det gjøres enklest med Teak Sealer. Den etterlater seg en litt gylden, vakker teak som er god å ta og gå på. Om du vil ha tips for hvordan du skal vedlikeholde teaken, se gjerne den her korte videoen!

Drev Aqualine Spray

Hvis drevet er veldig malingslitt, har dere noen type maling til å male dette med? Ikke sprayboks.

Vanligvis anbefaler vi Aqualine Spray til drevet. Med maling på sprayboks er det enklere å komme til i alle små kroker rundt om på drevet. Om man ønsker å male drevet med rulle eller pensel isteden, så finnes Aqualine også som «vanlig» maling i 0,75L og 2,5L spann. Den finnes kun i sort, men om du ønsker grått drev kan du også bruke NonStop II grå. Her kan du se hvordan du går frem for å male drevet.

En båt på blikkstille vann

Faren min har brukt Shipolin på ytterdøra vår, er det til å anbefale hvis noen spør om det?

Shipolin er en klassisk skipsmaling som kan brukes til å male både trebåter, glassfiberbåter og andre underlag. Selv om Shipolin i utgangspunktet er beregnet for båter, så vet vi jo at slitestyrken og den høye glansen gjør den poplær til bruk på andre typer overflater utendørs. Derfor ser vi ofte at den brukes ti både ytterdører, garasjeporter, flaggstenger og hagemøbler. Noe å tenke på til ditt neste utendørsprosjekt kanskje?

 

Lykke til med årets båtpuss!

Avatar
Avatar

Caroline

Jotun forenkler båtpussen! Årets nyhet fra Jotun Yachting

Noe av det mest krevende når det kommer tli båtpuss, eller vårklargjøring, er å fjerne all maling på båten og…

Kalesjerens som tar de vanskeligste flekkene!

Det er en kjent utfordring – kalesjen får hard medfart i løpet av en sesong. Hardt sittende smuss som er…

Spesialutviklet bunnstoff for ferskvann

Uansett hvilken type båt du har, trenger den god beskyttelse mot elementene. Alle båter trenger altså beskyttelse, men ikke nødvendigvis mot…