Bunnstoff er ikke bare bunnstoff

Bunnstoff er ikke bare bunnstoff
Bunnstoffet skal beskytte båten mot groe. For å finne riktig bunnstoff må du ta utgangspunkt i hvordan du bruker båten din. Her gir vi deg noen tips.

Den vanligste formen for båtpuss er påføring av bunnstoff, eller stoffing. Stoffing er avgjørende for en vellykket båtsesong, siden det er svært vanskelig å få skroget rent når det først er begrodd. Begroing fører til lavere hastigheter, høyere drivstofforbruk, dårligere manøvrerbarhet, skade på malingsystemet, blokkering av lensesystemer osv. Jo lenger groen får sitte, desto vanskeligere blir den å fjerne. I dag finnes det mange forskjellige bunnstoffer på markedet, men hva er egentlig forskjellen på dem?

Hensikten er å beskytte skroget mot begroing uansett hvilken type bunnstoff man bruker. Det finnes mange typer av bunnstoffer og de fungerer på forskjellige måter, og har ulik grad av beskyttelse. Det viktigste er å ta utgangspunkt i hvordan DU bruker båten din for å finne riktig bunnstoff for deg.

På jakt etter et bunnstoff hvor du kan stoffe så sjelden som mulig? Les mer om bunnstoffet som holder i inntil to sesonger her

Slik virker bunnstoffet

De mange ulike bunnstoff på markedet kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt.

Selvpolerende bunnstoff er en all-round-teknologi for de fleste båttyper. Bindemiddelet løser seg opp i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i kontakt med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing og enkelte varianter kan brukes inntil to sesonger før båten må stoffes på nytt.

Harde bunnstoffer har et bindemiddel som er hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en helt glatt overflate. Les mer om hvordan det gjøres i artikkelen om Wolfpack Racing Team og bunnstoff til regattabåter. Hardt bunnstoff passer til båter i alle hastighetsklasser, men er spesielt utviklet for speedbåter og regattaseilbåter som etterstreber minst mulig friksjon i vannet. Det er også et godt valg for båter som ofte transporteres på henger, og dermed trenger et slitesterkt bunnstoff som tåler å taes av og på hengeren mange ganger gjennom sesongen. Filmtykkelsen i et hardt bunnstoff vil ikke bli redusert i motsetning til selvpolerende bunnstoff, og det vil etterhvert ta lenger tid for biocidet å nå overflaten. Etter en tids bruk, vil det ytterste laget bli inaktivt og porøst, og må derfor slipes lett før ny påføring.

Bunnstoffteknologier illustrasjon

Illustrasjonen viser selvpolerende bunnstoff (overst) og hardt bunnstoff (nederst) når det er nypåført og over tid i vannet.

Les mer om de vanligste spørsmålene om vedlikehold og svarene fra Jotuns malingseksperter her. 

For de aller fleste fritidsbåter med normal bruk, er et selvpolerende bunnstoff av god kvalitet nok for å sikre god beskyttelse gjennom hele sesongen. Takket være Jotuns unike bindemidler, er de selvpolerende bunnstoffene som f.eks NonStop eller NonStop Supreme svært robuste og tåler derfor høyere hastigheter over lenger tid enn mange andre selvpolerende bunnstoffer. Selv om man kjører i hastigheter rundt 40 knop av og til, så vil ikke det være nok til at bunnstoffet forsvinner.

Velg riktig bunnstoff for din båt

Det er viktig å velge et bunnstoff som passer til det øvrige malingsystemet på båten. Det er tre måter å gjøre dette på:

  1. Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, er det bare å følge overmalingstabellen som du finner i Jotuns brosjyre BÅTEN eller appen Jotun Yachting.
  2. Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk Vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres.
  3. Dersom det nåværende malingsystemet er skadet eller ødelagt, må det fjernes strøk for strøk til man kommer ned til et helt underlag (maling eller den opprinnelige gelcoaten). Når flaten er pusset, bør den behandles på nytt med Vinyl Primer (på eksisterende lag med bunnstoff) eller AntiPest (på ren gelcoat) før stoffing.
Velg riktig bunnstoff til din båt

Hva er forskjellen på dyrt og billig bunnstoff?

I boksen med bunnstoff fra Jotun er det kun råvarer som er spesielt utvalgt av kjemikerne på laboratoriet i Sandefjord. Bunnstoffet er sammensatt på en unik måte og grundig testet. Jotuns bunnstoff finner du heller ikke i noen andre bokser på markedet.

I et kvalitetsbunnstoff kan du være trygg på at produsenten har valgt de beste råstoffene for at bunnstoffet skal yte maksimalt. De viktigste ingrediensene for et effektivt bunnstoff er bindemidlene og de aktive virkestoffene. Bindemidlet er viktig fordi det er leveringsmekanismen for de aktive virkestoffene. Gode bindemidler gir en bedre kontrollert utlekking og bedre utnyttelse av virkestoffen. Jotun utvikler og produserer egne bindemidler som er spesialtilpasset forskjellig bruk. Det gir bunnstoffet den langvarige beskyttelsen og de gode påføringsegenskapene.

Maling er i utgangspunktet et halvfabrikat. Det ferdige produktet oppnås ikke før malingen er påført overflaten den skal beskytte. Velger du et Jotunprodukt, kan du også være trygg på at du får svar på spørsmål som kan oppstå når jobben skal gjøres. Jotuns egne malingseksperter på Teknisk Service svarer på chat, telefon og mail hver uke, gjennom hele året. Skulle du være uheldig å oppleve at et produkt fra Jotun ikke står til forventningene, kan du også kontakte Teknisk Serivce for å få hjelp med din reklamasjon.

Her tipser vi også om de vanligste båtpusstabbene du bør unngå!

For spørsmål og veiledning, kontakt Teknisk Service her.

Caroline

Jotuns malingseksperter gir deg raskt svar på spørsmålene dine!

Få råd fra malingsekspertene Visste du at Jotun har egne malingseksperter som svarer på dine spørsmål? Det er ikke bestandig…

Møt Jotun på Sjøen For Alle

Årets utgave av Norges største båtmesse Sjøen For Alle nærmer seg. Onsdag 14. mars åpner dørene til årets messe med…

Vanlige spørsmål om bunnstoff og båtpuss

I utendørssesongen besvarer Jotuns tekniske eksperter i kundeservice spørsmål fra flere hundre kunder daglig. Båtsesongen er i full gang over…

Slik blir båtpussen vellykket!

Er årets vårpuss rett rundt hjørnet? Dette bør du tenke på for å lykkes med vårklargjøringen, og få et resultat…

Båtpussen blir enklere med ny app

  Båtpuss, vårklargjøring, stoffing – kjært barn har mange navn. Uansett om du er en erfaren båteier eller snart skal…

«Solo II» vinner av Shetland Race 2016

  2016 års Shetland Race som går t/r Bergen-Lerwick på Shetland, samlet ikke mindre enn fire Class 40-båter i år….

Go to top