Bunnstoff er ikke bare bunnstoff

Bunnstoff er ikke bare bunnstoff
Bunnstoffet skal beskytte båten mot groe. For å finne riktig bunnstoff må du ta utgangspunkt i hvordan du bruker båten din. Her gir vi deg noen tips.

Den vanligste formen for båtpuss er påføring av bunnstoff, eller stoffing som det kalles. Stoffing er avgjørende for en vellykket båtsesong, siden det er svært vanskelig å få skroget rent når det først er begrodd. Begroing fører til lavere hastigheter, høyere drivstofforbruk, dårligere manøvrering, skade på malingsystemet, blokkering av lensesystemer osv. Jo lenger groen får sitte, desto vanskeligere blir den å fjerne. I dag finnes det mange forskjellige bunnstoff på markedet, men hva er egentlig forskjellen på dem?

Beskytter mot begroing

Hensikten med å stoffe er å beskytte skroget mot begroing uansett hvilken type bunnstoff du bruker. Det finnes mange typer av bunnstoff og de fungerer på forskjellige måter, og har ulik grad av beskyttelse. Det viktigste er å ta utgangspunkt i hvordan DU bruker båten din for å finne riktig bunnstoff for deg.

På jakt etter et bunnstoff hvor du kan stoffe så sjelden som mulig? Les mer om bunnstoffet som holder i inntil to sesonger her

NonStop Supreme med USPer

Slik virker bunnstoffet

De mange ulike bunnstoffene på markedet kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt.

Selvpolerende bunnstoff er en all-round-teknologi for de fleste båttyper. Bindemiddelet løser seg opp i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i kontakt med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing og enkelte varianter kan brukes inntil to sesonger før båten må stoffes på nytt.

Harde bunnstoff har et bindemiddel som er hardt og uoppløselig i vann. Hardt bunnstoff passer til båter i alle hastighetsklasser, men er spesielt utviklet for speedbåter og regattaseilbåter som etterstreber minst mulig friksjon i vannet. Malingen kan nemlig slipes for å gi en helt glatt overflate. Les mer om hvordan det gjøres i artikkelen om Wolfpack Racing Team og bunnstoff til regattabåter. Hardt bunnstoff er også et godt valg for båter som ofte transporteres på henger, siden dette bunnstoffet er mer robust enn selvpolerende og tåler bedre den mekaniske slitasjen når båten tas av og på hengeren flere ganger gjennom sesongen.

Filmtykkelsen i et hardt bunnstoff vil ikke bli redusert over tid, i motsetning til selvpolerende bunnstoff, og kan ha en noe avtagende effekt utover sesongen. Etter en tids bruk, vil det ytterste laget bli inaktivt og porøst, og må derfor slipes lett før ny påføring.

Bunnstoffteknologier illustrasjon

Illustrasjonen viser selvpolerende bunnstoff (overst) og hardt bunnstoff (nederst) når det er nypåført og over tid i vannet.

Les mer om de vanligste spørsmålene om vedlikehold og svarene fra Jotuns malingseksperter her. 

For de aller fleste fritidsbåter med normal bruk, er et selvpolerende bunnstoff av god kvalitet nok for å sikre god beskyttelse gjennom hele sesongen. Takket være Jotuns unike bindemidler, er de selvpolerende bunnstoffene som f.eks NonStop II eller NonStop Supreme svært robuste og tåler derfor høyere hastigheter over lenger tid enn mange andre selvpolerende bunnstoff. Selv om man kjører i hastigheter rundt 40 knop av og til, så vil ikke det være nok til at bunnstoffet forsvinner.

Jotun Yachting rødt bunnstoff

Velg riktig bunnstoff for din båt

Det er viktig å velge et bunnstoff som passer til det øvrige malingsystemet på båten. Det er tre måter å gjøre dette på:

  1. Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, er det bare å følge overmalingstabellen du finner i Jotuns brosjyre BÅTEN eller appen Jotun Yachting.
  2. Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk Vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres.
  3. Dersom det nåværende malingsystemet er skadet eller ødelagt, må det fjernes strøk for strøk til man kommer ned til et helt underlag (maling eller den opprinnelige gelcoaten). Når flaten er pusset, bør den behandles på nytt med Vinyl Primer (på eksisterende lag med bunnstoff) eller Yachting Barrier Primer (på ren gelcoat) før stoffing.

Jotun Yachting selvpolerende bunnstoff

Hva er forskjellen på dyrt og billig bunnstoff?

Et bunnstoff består av flere ulike råstoff, og disse råstoffene kan ha ulik kvalitet. I et kvalitetsbunnstoff kan du være trygg på at produsenten har valgt de beste råstoffene for at bunnstoffet skal yte maksimalt. De viktigste ingrediensene i et effektivt bunnstoff er bindemidlene og de aktive virkestoffene. Bindemiddelet er viktig fordi det er leveringsmekanismen for de aktive virkestoffene. Gode bindemidler gir en bedre kontrollert utlekking og bedre utnyttelse av virkestoffene. I Jotun utvikler og produserer vi våre egne bindemidler, spesialtilpasset ulike bruksområder. Det gir bunnstoffet langvarig beskyttelse og gode påføringsegenskaper.

I boksen med bunnstoff fra Jotun er det kun råvarer som er spesielt utvalgt av kjemikerne på laboratoriet i Sandefjord. Bunnstoffet er sammensatt på en unik måte og er grundig testet. Jotuns bunnstoff finner du heller ikke i noen andre bokser på markedet.

Maling er i utgangspunktet et halvfabrikat. Det ferdige produktet oppnås ikke før malingen er påført overflaten den skal beskytte. Velger du et Jotunprodukt, kan du også være trygg på at du får svar på spørsmål som kan oppstå når jobben skal gjøres. Jotuns egne malingseksperter på Teknisk Service svarer på chat, telefon og mail hver uke, gjennom hele året. Skulle du være uheldig å oppleve at et produkt fra Jotun ikke står til forventningene, kan du også kontakte Teknisk Serivce for å få hjelp med din reklamasjon.

Her tipser vi også om de vanligste båtpusstabbene du bør unngå!

For spørsmål og veiledning, kontakt Teknisk Service her.

Avatar
Avatar

Caroline

Stoff båten kun annethvert år med NonStop Supreme

Selv om det kan være kos med båtpuss og stell, så er ikke stoffing av båten nødvendigvis det aller beste…

Friske opp båten etter sommerferien – her er fire gode tips!

Det er august og sommeren er ikke over ennå! Har båten vært mye i bruk, så setter det ofte spor…