Ny båteier? Dette må du vite om båtpuss!

Ny båteier? Dette må du vite om båtpuss!

Er du en ny båteier, og har spørsmål om hvordan båten skal klargjøres? Her er en enkel guide til hvordan du går frem:

1. Hvilket bunnstoff skal jeg velge?

Før du skal stoffe båten (dvs. påføre bunnstoff) er det viktig å prøve å finne ut av hva som er påført tidligere. Hvis ikke kan du risikere at det nye produktet ikke er kompatibelt med det gamle, og dermed kanskje flasser av.  

Kan jeg overmale bunnstoffet med hvilket som helst annet produkt?

Det er en fordel å sjekke med forrige eier hva som er påført fra før. Hvis ikke det er mulig, kan du ta en enkel test for å sjekke om det er selvpolerende eller hardt bunnstoff. Ta på en plasthanske, fukt en fingertupp og gni fingeren på overflaten. Dersom du får farge fra bunnstoffet på fingeren, er det mest sannsynlig en selvpolerende maling. Hardt bunnstoff kritter ikke. Jotuns bunnstoff er kompatible med de fleste andre selvpolerende bunnstoff. Les mer om Jotuns bunnstoff her. 

Med vårt selvpolerende bunnstoff, Jotun Nonstop Supreme, slipper du unna med å stoffe båten annethvert år! Les mer her.

NonStop Supreme med USPer

Dersom du er usikker på hva som er påført, og vil være helt trygg på at bunnstoffet ikke flasser av, kan du påføre et strøk med grunningen Vinyl Primer før du legger på bunnstoff. Ellers vasker du godt over skroget under vannlinjen med høytrykksvask, lar tørke og påfører det bunnstoffet du ønsker å bruke.  

Bunnstoff aluminium

Selvpolerende bunnstoff er det beste valget for de aller fleste båter.

Hardt eller selvpolerende bunnstoff?

Det finnes i hovedsak to typer bunnstoff; hardt og selvpolerende. Selvpolerende bunnstoff er det desidert vanligste og den mest brukte typen. Bunnstoffet påføres i starten av sesongen. I takt med at båten brukes, vil bunnstoffet poleres vekk litt etter litt, slik at det alltid er en overflate som aktivt beskytter båten mot begroing. På slutten av sesongen spyler man over skroget med en høytrykksspyler, for å fjerne det bunnstoffet som ev. sitter litt løst i overflaten. Deretter er båten klar for et nytt strøk neste sesong. Selvpolerende bunnstoff er det beste valget for de aller fleste båter. Det er godt egnet til både motorbåter og seilbåter, stort sett uavhengig av hvor mye båten blir brukt.  

Hardt bunnstoff

Et hardt bunnstoff vil ikke poleres vekk i løpet av sesongen. De aktive virkestoffene transporteres gjennom malingsfilmen for å komme til overflaten, hvor det beskytter mot begroing. Etter endt sesong vil det være små hull i malingsfilmen hvor de aktive virkestoffene tidligere befant seg. Det gir en litt porøs malingsfilm, som må pusses vekk før neste strøk med maling påføres. En høytrykksspyler vil som regel ikke klare å fjerne den harde malingsfilmen.  

Hvilke båter bør ha hardt bunnstoff da? Hardt bunnstoff er et godt alternativ for båter som ofte transporteres på henger, dras opp på strand etc. Et hardt bunnstoff vil tåle den mekaniske slitasjen når båten dras mot en annen overflate bedre. Hardt bunnstoff er også godt egnet for regattaseilbåter som ønsker en svært glatt overflate for minimalt med friksjon i vannet. Et hardt bunnstoff kan nemlig vannslipes og dermed bli svært glatt i overflaten.

Riktig bunnstoff til riktig underlag

Det er viktig å velge riktig bunnstoff avhengig av hvilket underlag det skal påføres på. Jotuns bunnstoff kan påføres på de aller fleste underlag, men på enkelte underlag, som f.eks. aluminium, bør man bruke spesielt tilpassede produkter som Aqualine 

En annen viktig faktor er hvor ofte du ønsker å stoffe båten. Mange båteiere syns båtpussen er tidkrevende og ønsker å stoffe så sjelden som mulig. Andre båteiere syns båtpussen er den del av oppladingen til sesongen og synes det er helt greit å stoffe båten hvert år. Hører du til de som gjerne slipper å stoffe båten hvert år? Da er NonStop Supreme redningen! 

I artikkelen Bunnstoff er ikke bare bunnstoff, kan du lese mer om hvordan du går frem for å velge riktig produkt til din båt.  

Hvor mye bunnstoff trenger jeg?

Det er viktig å påføre anbefalt mengde bunnstoff, for å sikre god beskyttelse mot begroing gjennom hele sesongen. På jotun.no og i BÅTEN-brosjyren finner du volumtabeller der du kan lese av hvor mye bunnstoff du trenger. Alt du trenger å vite er båtens lengde i meter eller fot.  

Seilbåt rødt bunnstoff

2. Hvordan unngår jeg groe på drevet og trimflaps?

Drev, trimflaps og andre detaljer av lettmetall kan være litt ekstra utfordrende å beskytte mot begroing. Spesielt drevet er utfordrende med så mange kriker og kroker som kan være vanskelig å komme til. I Jotun anbefaler vi derfor Aqualine Spray. Det er et bunnstoff på sprayboks som gjør påføringen betraktelig enklere. Les mer om hvordan du påfører Aqualine Spray her.  

Drev Aqualine Spray

3. Hvordan får jeg båten blank?

Spørsmålet bør kanskje heller være: Hvorfor blir båten så matt? Det er et av de vanligste spørsmålene vi får. Årsaken til at båter i glassfiber blir matte er at gelcoaten, det ytterste laget av glassfiber, brytes ned av UV-stråling. Det resulterer i et hvitt, melkeaktig utseende, som kalles oksidering. For å fjerne det, og dermed få frem ny, frisk gelcoat, må den oksiderte gelcoaten fjernes.  

Slik får du båten blank igjen

Den enkleste måten å fjerne oksidert gelcoat på, er å bruke en rubbing (en type poleringsprodukt) og en effektiv poleringsmaskin. Rubbingen er enten mekanisk (innholder små slipekorn) eller kjemisk rensende. En kjemisk rensende rubbing er litt mer skånsom mot gelcoaten, men krever litt mer varme for å fungere optimalt. Jotuns Marine Rubbing er en kjemisk rensenede rubbing og derfor anbefaler vi en poleringsmaskin, gjerne oscillerende, for best resultat. 

Påfør fem små dråper med rubbing på padden, poler et lite område om gangen og jobb med produktet både horisontalt og vertikalt, til du har fått opp glansen du ønsker. Ikke bruk for mye produkt, fyll heller på underveis om padden blir for tørr. Når du har fått opp ønsket glans, tørker du av overflaten med en mikrofiberklut. Så går du videre til neste område, og jobber deg videre bortover skroget.  

Avslutte poleringen med å påføre voks. Jotuns Hard Wax påføres i et tynt strøk med mikrofiberklut, la tørke 10-20 min og tørk av igjen med en ny, ren klut.  

Jotun Yachting bunnstoff

Hold båten blank gjennom sesongen

Det aller viktigste er å beskytte overflaten godt med en god voks. Den fungerer som en solkrem som vil utsette prosessen med å bryte ned gelcoaten slik at den holder seg blank lenger. For å unngå at salt setter seg på skroget og forsterker UV-strålingen, er det lurt å spyle av båten med ferskvann med jevne mellomrom gjennom sesongen. Litt mer hardtsittende flekker, sorte striper etc. fjernes enklest ved å bruke vokspolishen Shiny, sammen med en mikrofiberklut.  

4. Hvordan får jeg kalesjen ren?

Det er detaljene som gjør helheten på båten. Temperatursvingninger, salt og smuss kan fort resultere i synlige flekker. Gå over alle kalesjer, bomtrekk og andre tekstiler ombord og se om de må vaskes, renses eller friskes opp.  

Spyl godt med ferskvann for å fjerne løst sittende smuss. Lettere flekker fjernes enkelt med Textile Cleaner. Mer hardtsittende flekker fjernes effektivt med Textile PowerClean. Husk å avslutte med tekstilimpregneringen Textile Watershield for å unngå vanninntrengning etter vask.  

Vask av kalesje

5. Hvordan får jeg teaken brun og pen igjen?

Akkurat som gelcoat, så vil også teak brytes ned av UV-stråling over tid. Mange setter pris på grånet teak og synes det er det desidert vakreste uttrykket. Andre foretrekker den originale brunfargen.  

For å få grånet teak brun igjen, må du rense teaken med Teak Cleaner. Bland med ferskvann iht anvisningene, påfør med pensel eller børste, og skrubb teaken godt. La virke i ca. 10 min før du spyler godt med ferskvann. Når teaken er renset, står treporene åpne. Disse må forsegles med Teak Sealer. Påfør med en svamp eller klut, la tørke i ca. 30 min og tørk av overskytende med en myk klut. Påfør mer dersom det fortsatt er områder med tørr teak. Teak Sealer legger igjen en deilig, voksaktig overflate, men skal ikke bygge film 

Vær oppmerksom på at enkelte, eldre natemasser kan reagere med enkelte pleieprodukter. Prøv gjerne på et lite område om du ikke har brukt Jotuns teakprodukter på din båt tidligere.  

Jotun Yachting teak

Avatar
Avatar

Caroline

Gjør båten klar til sommerferien!

Klar for sommerferien på vannet? – Foto: Viknes. Båten er på vannet, stoffet og polert, og nå ligger en deilig…

Hvorfor blir det begroing på båten?

Begroing på båten er avhengig av flere faktorer, blant annet vannkvalitet, temperatur, saltholdighet og vanndybde ved fortøyningspunktet. Gråvannsavrenning, forurensninger i…

Hva er forskjellen på hardt og selvpolerende bunnstoff?

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper; selvpolerende og hardt bunnstoff. Her…

5 grunner til at vi gleder oss til båtsesong

Alle som har båt lengter alltid litt ekstra etter vår, sommer og sol. Endelig kan båten komme ut av vinterdvale…

Velkommen til Jotuns Båtmagasin – alt du trenger til årets båtpuss!

Det handler om lidenskap og om ekte båtglede, for ekte båtfolk. – Og om å være godt forberedt på vær,…

Havnespy – slik kan vi unngå videre spredning

Havnespy er en fremmed og uønsket art som nylig har fått etablert seg på Sørvestkysten i Norge. Den har sannsynligvis…